Monday, March 19, 2012

1st day di KK mantin

assalamualaikum wbt

arini ari pertama aku duty di KK (klinik kesihatan) mantin. sebenarnya ini kali ke 2 aku jejak kaki ke klinik ni. sebelum ni tahun 2004 aku masih lagi student di kolej legenda. tak sangke plak dulu aku datang sebagai pesakit luar, arni aku datang sebagai staffnurse(cett!pelatih je) duty kat situ. aha. banyak beze perubahan klinik tu sendiri banyak da renovate.

awal datang, jumpa dengan ketua staffnurse (bukan sister, ade pangkat aku lupe) panggil staffnurse azizah. 1st day, blurr la. kami ber 6. die bagi orientasi, macam keretapi. potpetpotpet..pusing2 masuk bilik tu dan ni..aku blurr. aahaha. ye ar banyak dokumentasi kalau da duk kat klinik ni. die ajar skali pintas pening. aku tengok member, member tengok aku. huehue..tapi nasib die peramah, kire bagi aku baikla takde masam muke.

staffnurse lain2 pun ok. mudah menjawab la kalau bertanya. cuma client yang datang tak ramai, jadi agak bosan la. bawah 20 orang kot kalau tak silap aku. motif kami dihantar ke klinik cam biasela nak penuhkan cross (praktik kemahiran). sem ni kami ade amek subjek community, tu pasal kami juga ditempatkan diklinik..cross takde susa pun pasal melibatkan ukuran antropometri (berat,tinggi,panjang,lilitan dada dan kepala) bayi dan kanak2. tapi yang susa bagi aku untuk pendidikan kesihatan. aih lemah aku. sebab kene beri depan audience aku memang cukup ketar bercakap ngan orang sebab kene bagi ceramah..

dah berdepan ngan orang, diperhati sister @ pengajar pastu kene marking lagi. risau aku. minggu ni standby je dorang akan stat bile2 mase je. tajuk ceramah yang kami boleh pilih tentang denggi, home injury, imunisasi, breast feeding dan antenatal care. pasal aku tak dan nak cop, terpakse amek imunisasi. hahaa..naseb la..

selain tu,kami kene buat home visit follow staffnurse melawat client ke rumah. kami jugak berpeluang untuk beri imunisasi pada budak skolah. mase ni la aku bole praktis improve skill inject. huhu.. besok ada ke sekolah, dan insyaAllah aku dan 2 rakan yang lain folo dulu. kami juga di ajar care yang betul tentang penyimpanan vaksin, penting sebab nak kekalkan potensi vaksin itu..kalau x, xde gune bagi imunisasi kalau vaksin tu sendiri da mati.

ape aku harapkan, moga aku dan rakan2 dipermudahkan sepanjang berada di klinik ni. sebab agak sukar bagi aku, bile berdepan dengan masyarakat khususnya terdiri daripada orang kampung yang selalu memerhati sikap kami ni. bile2 mase je boleh buat report kalau ade yang tak berkenan dihati tentang kami. kene ada senyum selalula.peramah..hhuehue..insyaALLAH amin2..

3 comments:

BUTIK CAHAYA PENYAYANG said...

salam...
dh lama x comment kt blog.. hehehe..
semoga azie syg epi sokmo, sihat n selamat semuanyer..:)

sharifah nor azierah said...

ws..awal2 azie trkejut sape nor rahim?
bru perasan rahim ur husband.huhu..
thx dear.i pray for u too! amin:) miss u dear:(
nk jumpa nowe...

Cik Puan Seri Azey said...

GUDJOB DEAR!